Auton maalaus ja sen työvaiheet

Autojen maalaus vaatii ammattitaitoa ja se kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille. Auton maalaamiseen kuuluu kolme eri työvaihetta: pohjatyöt, maalaus sekä viimeistely. Jokainen vaihe on auton maalauksessa tarpeellinen ja tärkeä lopputuloksen kannalta. Mikäli jokin vaihe jää pois tai tehdään huonosti lopputuloksesta ei tule täydellisen tasainen. Erilaisista
automaalausliikkeistä, kuten Väri-Polar Oy:stä saat varmasti ammattitaitoista ja osaavaa tietoa.


Pohjatyöt

Pohjatöiden tekeminen on todella tärkeä vaihe auton maalausprojektin alussa. Pohjatöiden tarkoituksena on tasoittaa maalattava pinta ja puhdistaa se mahdollisesta liasta ja ruosteesta. Pohjatöiden määrään vaikuttaa se, kuinka iso osa autosta on tarkoitus maalata.
Vanhat, kuluneet tai vaurioituneet osat on myös hyvä puhdistaa huolellisesti tai vaihtaa kokonaan uusiin. Apuvälineinä puhdistuksessa voidaan käyttää muun muassa hiekka- tai soodapuhallusta, jotta pinnan saa mahdollisimman vaivattomasti täysin puhtaaksi.
Soodapuhallusta suositellaan ohuiden auton peltien puhdistamiseen, koska sillä saadaan paras lopputulos ja se on tarpeeksi hellävarainen.
Jos jokin peltiosa on vaurioitunut tai se kaipaa korjausta, tulee kaikki korjaustyöt tehdä ennen hiekka- tai soodapuhallusta. Erilaiset peltiosat voidaan palauttaa lähes omaan muotoonsa. Muoviosat voidaan korjata hyödyntämällä esimerkiksi muovihitsausta.
Pohjatyöt viimeistellään kittaamalla ja hiomalla. Tämä tarkoittaa sitä, että maalattavasta pohjasta tehdään mahdollisimman tasainen. Tasainen pinta takaa sen, että maalipinta näyttää hyvältä. Mitä huolellisemmin kittaus tehdään, sitä paremmalta lopputulos siis näyttää.
Pohjatöiden viimeisessä vaiheessa annetaan autolle sen pohjamaali. Sen tarkoituksena on toimia varsinaisen maalipinnan pohjana. Tällöin saadaan varsinainen maalipinta näyttämään juuri oikean väriseltä.

Maalaus

Pohjatöiden jälkeen on tarkoitus ryhtyä maalaushommiin. Auton maalauksessa on hyvä käyttää automaalausuunia, joka on tila, jossa autonmaalaukselle on optimiolosuhteet. Käytännössä tällaiselta tilalta vaaditaan erinomaista ilmanvaihtoa ja säädettävää lämpötilaa. Tilan tulee olla muutenkin puhdas ja pölytön, koska ilmassa leijaileva pöly voi tarttua vasta
maalattuun auton pintaan. Autonmaalauksessa tulee olla tarkkana eri värisävyjen kanssa. Esimerkiksi osat kuluvat eri tavalla, jolloin niiden kuluminen tulee ottaa maalatessa huomioon. Automaalaajilla on käytössään erilaisia värikarttoja ja värianalysaattoreita, jotta väristä saadaan juuri oikea. Maalipinnan tulee antaa kuivua. Kuivan maalipinnan päälle levitetään lakka suojaamaan pintaa. Lakka on tarkoitus levittää ruiskuttamalla kerroksittain. Lakka vaikuttaa maalipinnan kestävyyteen sekä lopulliseen värisävyyn.

Viimeistely

Maalipinta viimeistellään kiillottamalla sekä pesemällä pinta. Kiillotus voidaan tehdä joko käsin tai erilaisia koneita hyödyntäen. Kiillotuksen tarkoituksena on poistaa pinnalta pienet virheet sekä kiillottaa pinta lopulliseen muotoonsa.
Autonmaalaus on siis monivaiheinen ja tarkkuutta vaativa homma. Onkin siis hyvä jättää se ammattilaisten hoidettavaksi.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *